Page 48 - @ccess 1 - Teacher´s Book
P. 48
Practice 3 Everyone who seeks finds
Academic and educational environment
EL QUE BUSCA Practice 3 Social language practice: Write instructions to use a bilingual dictionary.
In this practice, you will learn how to write an
ENCUENTRA instruction manual to use a bilingual dictionary .
Warm-up stage
m-up stag
e
W
ar
Actividad 1
• Active los conocimientos 1. Read the following set of instructions.
previos preguntando How to use this bilingual dictionary
a sus alumnos si están
» Identify the two main sections of the dictionary: Spanish-English and English-Spanish.
familiarizados con los » Make sure the word you are looking for is spelled correctly.
diccionarios y sobre cómo » Go to the right section according to the language of the word you are looking up.
usarlos. Si bien es posible Things I know. Planning our product » Look for the pages that begin with the first letter of the word you are looking up.
que los estudiantes no estén » Find the word by using the first letter of the word, then the second, the third,
et cetera. Remember dictionaries are organized in alphabetical order.
familiarizados con el uso de » When you find the word you were looking up, pay close attention to the following
diccionarios bilingües, es details:
- Abbreviations: indicating if a word is a noun, an adjective, a verb, and so on.
posible que ya puedan usar - Bold letters: indicating a new word and its correct spelling.
los monolingües en su idioma - Italics: pointing out the abbreviations. bold (n.):
italics (n.):
nativo. Pregúnteles con qué » Read and select the information you need. negritas
cursivas
tipo de diccionarios están » Write down the information you select.
familiarizados y cuáles son session 1 » Put the dictionary back where it belongs.
las instrucciones para usarlos.
Pregúnteles cuáles serían las 2. Complete the following sentences by filling in the blanks with the best answer.
principales diferencias entre a) The previous instructions explain how to use a .
dictionary
los diccionarios que han I. dictionary II. telephone III. electrical device
utilizado y uno bilingüe. b) These instructions are addressed to: .
secondary school students
• Repase las instrucciones con I. preschool kids II. secondary school students III. primary school teachers
ellos y asegúrese de que c) Instructions have a .
title and steps
entiendan el texto. I. title and steps II. title and images III. title, steps and ingredients
Actividad 2
44 Studentʼs Book / Practice 3
• Antes de realizar la actividad,
asegúrese de que los alumnos comprendan lo que es el modo imperativo. Explique y demuestre qué son
los imperativos al jugar un juego simple: pida a un alumno que haga algo con una oración imperativa. Por
ejemplo, “Roberto, knock on the door.” El alumno que realiza la acción le pedirá a otro alumno que haga
algo diferente. Explique que los imperativos son similares a la forma infinitiva del verbo.
• Regrese al conjunto de instrucciones que se encuentra arriba y haga que sus estudiantes subrayen los
verbos imperativos en él.
• Tenga en cuenta que el propósito de esta práctica no es enseñar cómo usar un diccionario, sino cómo
crear instrucciones sobre una publicación “técnica”, como un diccionario (que es uno de los pocos tipos
de libros que necesita instrucciones para ser usado). Para decirlo en otras palabras, es como aprender a
escribir un libro de recetas (el destinatario es la persona que necesita aprender a cocinar, no el escritor).
Sin embargo, en la medida en que sus estudiantes comprendan lo básico sobre el uso de un diccionario,
podrán transmitir las instrucciones de una manera más directa.
• Puede ser útil vincular éstas con otros tipos de instrucciones que sus estudiantes conozcan, incluso si no
son de un diccionario. Recuerde: el tipo de texto es una pista que proporciona información sobre un texto
y permite cierto tipo de anticipación, que a su vez es vital para una mejor comprensión.
48 Teacher’s Book / Practice 3